maanantai 17. huhtikuuta 2017

Veneen airot

Venekurssin myötä tutustuin vähän suomalaiseen airo tarjontaan ja huomasin, että tuotteet ovat paljolti perus mallia meri/järvi. Eli oman veneen tarpeisiin ei oikein sovellu pitkä tasapaksu vettä hieman huonosti ohjaava perus airo. Joten hain jotain mikä voisi olla kiva lohensoutua varten. Lähinnä malleista alkoi kiinnostaa kirvesmallin airo ja sen toimivuus lyhyempänä airona. Kirvesairo sopii ilmeisemmin hyvin kapeisiin lohensoutu veneisiin ja antaa mahdollisuuden lyhyellä mitallaan silti rajuun vastavetoon uistelu tilanteessa. Ilmeisemmin airon valinassa on hyvä miettiä niin sanottua vipuvarsi efektiä jolloin sopiva vipuvarsi toimii parhaiten. kapeassa veneessä riittää lyhyempi airo. Varsinkin matalalaitainen lohensoutuvene ja virtapikat suosivat lyhyehköä airoa.


Hain kohtuu hintaluokan airoa enkä vielä mitään ammatimies tason kilpuri airoja. Tietenkin haluan että airojen perus asiat ovat kunnossa. Airo parin suhteelinen paino tulisi olla samanlainen ja tasapainopisteen samalla kohdalla. Suomen maassa airojen tilaaminen maksaa useita euroja ja varsinkin edullinen hyväksi todettu malli posteineen hipoo toista sataa euroa. Eli meri airo marketista vierestä, jonka ominaisuudet sopii katiskan hakuun ja hätä tilanteessa sauvomiseen. Tai sitten ostetaan hyvin suunnitellut ja testatut airot. Löytämäni airot ei ole kenekään valmistamat, koska alkuperää en saanut selville. Airot olivat myynnissä 20 euron pari hintaan torissa ja lomamatkalla kävin nappaseen kaksi paria.  Airot ovat aika perinteistä mallia ja neliömallia varreltaan. Veneeni leveys on sen verran kapeahko ja airon mitaksi riittää reilu kaksi metriä. Hinta huomioon ottaen olen erittäin tyytyväinen airojen tasapainotukseen ja painoon. Varmasti laadukaampiakin löytyy ja kevyempiä, mutta tähän hintaluokaan ei mistään. Lisää airoiststa täältä.

Yläpuolella olevan airon paino on 1600g ja airon painojaukauma keskellä noin 1 metrin kohdalla.  Eli airo on perus airo periaatteella tehty ja painopiste on puolivälissä. Pienellä tuunauksella voisi saada näistäkin airoista hyvät pelit. Eli pienellä huolellisella hionalla keventää lapaa tai pienentää sen kokoa saadaan kädensijan paino kasvamaan suhteessa lapaan. Kuvasta helpompi hahmottaa painon jakautumista. Tämä kuva liittyy oman veneeni airojen asentamiseen ja jokaisen tulisi miettiä airon tuunaamista tai hankimista venekohtaisesti. Kyseinen hankaimenpaikka on noin 50cm jolloin soutaessa ei airot mene päällekkäin kädensijoista. Mutta tämä voi aiheuttaa sen että airot eivät ole sopivassa tasapainossa ja soutamisen mukavuus kärsii. Eli hankaimen paikkaa olisi hyvä siirtää hieman kohti painopistettä. Esimerkiksi painopisteen suuntaan 15 cm jolloin painosuhde voisi olla noin 1000g/600g. ja pienellä lavan keventämisellä suhde vielä paremmaksi painon suhteen. Lavan muoto voi sitten olla oma hommansa mutta siitä enemmän kun tehdään itse valmistetut airot =) Lisää tarinaa sitten kun airot ovat veneessä paikoillaan =)

"Jos tasapainopiste on täsmälleen hankaimen kohdalla, partaan sisä- ja ulkopuolella olevat osat painavat saman verran. Silloin airon nostamiseen vedon jälkeen vedestä ei tarvitse voimaa juuri lainkaan, mutta vastaavasti airo täytyy painaa veteen. Siksi painopisteen tulee olla hiukan partaan ulkopuolella. Koska airon pituudesta noin 1:2,1–2,3 on partaan ulkopuolella, partaan sisäpuolella olevan osan tulee olla vastaavasti painavampi, jotta tasapainopiste on lähellä hankaimen kohtaa. Sorvatun airon painopiste on melkein täsmälleen airon puolivälissä, kuten SeaModulen ja Veto 5:n airon kohdalla ilmenee. Muissa airoissa painopiste on 5–10% airon pituudesta hankaimeen päin. Se keventää selvästi soutuvaikutelmaa. Pohdin tätä kirjoittaessani, miksi kuitenkin Airopajan Juha Hokkanen kertoo, että osa kilpasoutajista ei kiinnitä airon tasapainottamiseen lainkaan huomiota." Lähde; Erälehti 2006

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti