keskiviikko 4. tammikuuta 2017

Venekurssi osa 2

Nyttemmin vene alkaa saada muotoa jo oikein kunnolla kun vanerit alkavat loksahtelemaan paikalleen. Sovittaminen on makia homma ja ammattimiesten hommaa. Jos semmoisesta voi omalla kohdalla puhua. Ensimmäisen veneen kohdalla on pakko antaa itselle hieman köyttä, jotta oppii ja näkee osien sovituskäytännön.


Vaneri aseteltiin omalla tekniikalla minkä kehittelimme työtä tehdessä keskilinjan mukaiseksi. Karkeasti otettiin mitta vanerin reunasta veneen keskilinjaan ja saatiin poistettavat kohteet aina linjaan itse kölin alapuolella vallitsevaan muotoon. Hankalaa se oli mutta, kun sovituksia oli tehty 6 kertaa alkoi vaneri jo loksahtelemaan paikoilleen. Karkea muoto saatiin kurssin vetäjän sapluunoilla ja sitä myöten nopeutettua karkeaa muotoilua.



Alapuolella vaneri nuolee kölin pintää ja sinne tehdun portaan yläpintaa mahdollisimman hyvin. Näin ollen saatiin tehtyä vanerin ja kölin väliin 2cm saumapinta.



Veneen alla olevat puiset työtasot ovat sittemmin osottautuneet hieman hankaliksi kavereiksi, joten suosittelen tekemään kunnon pukit. Ja jos on saatavilla veneenveisto riki minkä voi kaikauttaa kyljelleen ilman että veneen luoti menee ehdoton kampe. Yleensä metallinen riki joka on tolpilla maassa ja sen voi kallistaa niin, että koko vene kääntyy paketissa kyljelleen. Tässä kuvassa vene on kiinni ja pysyy kiinni. Joka hankaloittaa oleellisesti niittaamista ja höyläämistä.


Veneen vanerin kiinnittämisessä oli hienoa saada vanhan kansan työkaluille käyttöä. Kuvassa näkyy länget, jolla pystyy puristamaan vanerin kölin vierestä saumausaineen kera yhteen ja niitit on hyvä tässä vaiheessa napsutella kiinni. Poikittaiset apukaaret toimivat hyvin puristimien kanssa ja ne ovat ehdottoman tarpeelliset.


Keulan muotoa ja vanerin asettumista. Samanlainen kuva perästä ja veneen muoto alkaa näkymään. Tässä vaiheessa vaneri taipuu aika lailla. Jos vaneri on epäkuranttia ja siitä irtoilee saumasta viilua kannattaa se pistää vaihtoon. Näin meilläkin 1 vaneri käyttäytyi 6.sta.



Tulevan vanerisauman muotoilua keulassa. Reunaa kavennetaan niin että seuraavan vanerin pinta koskettaa kulmassa noin 2cm matkalta jo kiinni olevaa vaneria. Näin saadaan vanerien väliin 2cm kosketuspintaa johon tulee saumaus aine.


Seuraavan vanerin muotoilua ja paikoilleen kokeilua. Apukaaret olivat hieman väärän malliset ja ne painoivat pohjavaneria hieman liian suoraan. Kun mutteria löysäsi pysy apukaari lujasti pingoittuen vaneria vasten päistä. Tämä kertoi siitä että vaneri halusi oieta ja seuraavalle vanerille tulisi parempi kulmaus. Pohja vanerin tulisi olla kuitenkin hieman suorempi, jotta vene saisi vakautta kun siinä liikutaan seisaaltaan.


Kuvassa kokeillaan toisen vanerin sovitusta keulapuuhun. Keulasta lähteviä vanereita on kavennettu niinkuin perän vanereita myös.

Seuraavaa osaa pukkaa taas kun vene edistyy =)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti